Activiteiten van de groep Leeuwarden

Amnesty International Leeuwarden organiseert doorgaans jaarlijks de volgende activiteiten:
■ 8 maart International Vrouwendag
■ 5 mei Bevrijdingsdag
■ 20 juni Dag van de Vluchteling
■ 10 dec Dag van de Rechten van de mens

8 maart: Internationale Vrouwendag
Op internationale vrouwendag wordt ieder jaar wereldwijd actie gevoerd voor gelijke rechten voor vrouwen. Ook Amnesty International vraagt op deze dag aandacht voor internationale solidariteit met en tussen vrouwen. In Leeuwarden openden wij in 2018 een pop-up store, waar het winkelend publiek mee kon doen aan een prijsvraag en een petitie kon tekenen de Egyptische mensen- en vrouwenrechtenadvocaat Azza Soliman.

5 mei: Bevrijdingsfestival
Amnesty Leeuwarden staat tijdens het bevrijdingsfestival op het Plein van de Vrijheid aan de Groeneweg, voor het Historisch Centrum Leeuwarden. Leeuwarden doet mee aan de landelijke actie die op de dertien grote Bevrijdingsfestivals in Nederland wordt gehouden. Tijdens dit festival stellen we elk jaar een actueel thema centraal, waarvoor we met een festivalwaardige actie aandacht vragen.

20 juni: Dag van de Vluchteling
In 2001 riepen de Verenigde Naties 20 juni uit tot de Internationale Dag van de Vluchteling. In 2017 hebben wij besloten aandacht te besteden aan deze dag. Dat jaar deden we dit met een rondje voor de vluchteling. Dit was een nachtelijke wandeling waarmee we geld ophaalden om vluchtelingen in Leeuwarden iets extra’s te kunnen geven, zoals sportkleding.
Leeuwarders en vluchtelingen liepen samen een rondje om de stad.

10 december: Dag van de Rechten van de Mens
Sinds zeven jaar doen wij in Leeuwarden op 10 december mee met de Internationale Schrijfmarathon van Amnesty International. Wereldwijd schrijven op deze dag honderdduizenden mensen miljoenen brieven aan regeringsleiders en rechterlijke autoriteiten om te pleiten voor vrijlating of een betere behandeling van gewetensgevangenen. In Leeuwarden schrijven we in het Fries Museum. Het is mooi om te zien dat de Schrijfmarathon ook in Leeuwarden een begrip wordt en dat er elk jaar meer mensen langskomen om een of meerdere brieven en kaarten te schrijven. Daarnaast wordt er ook op steeds meer andere locaties meegeschreven!